Een doelgroep kiezen moet echt ja!

Ik was vorige week cursus aan het geven en 1 van mijn cliënten had echt weerstand tegen het idee van een doelgroep kiezen. “Maar ik wil iedereen helpen!” zei ze vol passie.

Ik ken dat gevoel helemaal.
Toen ik in 2006 mijn opleiding tot Journeytherapeut deed heb ik met ontzettend veel verschillende soorten mensen gewerkt; mannen, vrouwen kinderen, mensen met fysieke problemen en mentale klachten, noem maar op. Dat moest ook, want als je tijdens je opleiding zoveel mogelijk verschillende situaties tegenkomt, kun je jouw vaardigheden als therapeut ontwikkelen.
Bij de Journey verwachten ze dan ook dat je een grote diversiteit aan cliënten behandelt voor je casestudies om aan te tonen dat je met alle soorten mensen kunt werken. Het gaat zelfs nog verder; als de diversiteit van je casussen niet groot genoeg is, krijg je geen accreditatie en word je gevraagd om je nog verder te ontplooien.

Na mijn studie was ik ontzettend enthousiast en wilde ik zoveel mogelijk mensen helpen. Ik wist zeker dat de Journey het leven kon verrijken van iedereen die op mijn pad kwam. Ik wilde echt iedereen helpen. 

r

HELAAS. Het lukte me niet om cliënten aan te trekken en van iedereen helpen kwam dus weinig.


Ken jij dat gevoel ook?
Dat je graag veel mensen wilt helpen maar dat het niet lukt omdat je te weinig cliënten hebt? 
Dan is het hoog tijd om een goede doelgroep te kiezen!

Waarom is een doelgroep kiezen zo belangrijk?

Je kiest je doelgroep alleen voor je marketing!! Als je een specifieke doelgroep hebt gekozen betekent het niet dat je cliënten die niet tot je doelgroep behoren niet meer mag helpen. Je doelgroep bepaalt….

R
Het design van je website
R
Het design van je website
R
De wervende website teksten die je schrijft
R
Je Facebookberichten etc

Maar dat is nog niet alles. Je doelgroep helpt je ook met…

R
Het creëren van een expert status
R
Het krijgen van fantastische testimonials
R
Het vinden van plekken waar je hen kunt bereiken
R
Je kunt je zichtbaarheid vergroten

Je doelgroep kiezen is erg belangrijk!

Eigenlijk had ik dit al geleerd in een EHBO-cursus, toen ik op mijn 20e als fitnessmanager werkzaam was. Als er een ongeluk is gebeurd en er moet een ambulance komen, zeg je nooit: “Iemand!! Bel een ambulance!” Je leert dat niemand zal reageren, omdat niemand zich aangesproken voelt. Wil je dat er een ambulance komt dan moet je specifiek 1 persoon aanspreken: “Hé jij daar! Met die rode trui en die bruine haren! Bel nu een ambulance!” Dan pas krijg je een reactie en komt er iemand in actie.
Hetzelfde geldt voor jouw ideale klant. Als jij met veel mensen wilt werken, is het juist belangrijk dat je je specialiseert, dat jij precies weet met wie je wilt werken, zodat je je op hen kunt richten.
Zonder je ideale klant te kiezen, spreek je niemand aan en help je uiteindelijk niemand (of maar heel weinig mensen).

 

R

BETWIJFEL JE WAT IK BEWEER?

Vraag jezelf dan af:

➭ Richt ik me nu specifiek op een bepaalde doelgroep?
➭ Ben ik blij met de hoeveelheid cliënten die ik heb?

Zo niet, zorg er dan voor dat jij jouw doelgroep kiest! 

Mijn cliënt Greet Rekelhof twijfelde ook. Zij wilde in het begin echt geen doelgroep kiezen. Toch is ze nu ongelooflijk blij dat ze zich heeft gespecialiseerd.

Greet zei laatst op Facebook: “Ha Rose, je hebt zo gelijk gehad met een specialisatie!! Ik ga naar de 110 inschrijvingen van mensen die mijn diensten afnemen… vol! Blij met jouw tips en al geloofde ik het eerst niet helemaal en vond ik het ook spannend… Het klopt als een bus!”

Het kiezen van een doelgroep is niet alleen iets dat ondernemers of zelfstandigen doen. Ook gigantische bedrijven zoeken uit wie hun ideale klant is. Kijk maar eens naar Volkswagen. Ze maken mooie auto’s voor mensen die best wat geld aan een auto willen besteden. Maar Volkswagen is ook eigenaar van Seat. Seat is er voor klanten die iets minder welvarend zijn. Voor de mensen die echt krap bij kas zitten, hebben ze ook nog Skoda in de aanbieding. En dan zijn er nog de rijkelui, want Volkswagen is ook eigenaar van Bently, Bugatti, Lambourghini en Porsche. Eigenlijk richt Volkswagen zich op iedereen, maar let op, voor elk type mens hebben zij een apart bedrijf, zodat ze zich toch weer specialiseren om op de behoefte van iedere specifieke ideale klant te kunnen inspelen!

Wees dus slim en zorg dat je jouw doelgroep kiest!