Klanten werven met je flyer werkt toch niet?!

Ik had net een intake met iemand en ik vroeg haar of ze flyerde. “Nee” zei ze, “ik heb gehoord dat flyeren niet meer werkt”

Ik ben het daar niet mee eens! Ik denk dat flyeren zeker heel goed kan werken, maar ik leer mijn cliënten een unieke manier van flyeren, die ervoor zorgt dat je wel klanten krijgt! 
Het belangrijkste is dat je weet wat het verschil is tussen reclame en marketing. Als je flyers rondbrengt die reclame zijn, dan belanden je flyers gewoon bij het oud papier.


Wat is het verschil tussen marketing en reclame?

Als spiritueel ondernemer is de vertrouwensrelatie die je hebt met je cliënten ontzettend belangrijk. Ik werk meestal een aantal maanden en soms wel een paar jaar met mijn cliënten en voordat ze besluiten om met mij een traject aan te gaan moet er een klik zijn. Waarschijnlijk werkt dat bij jou cliënten hetzelfde. Mensen besluiten niet om je dienst te kopen als ze een reclame van jou zien. 

Stel je voor…
Je weet dat het niet zo goed gaat met je bedrijf en dat je hulp nodig hebt bij een aantal zaken. Daarom ga je op zoek naar een busiensscoach. Wat maakt dat jij besluit met een coach in zee te gaan?
Ten eerste moet je weten dat die coach bestaat. Als je nog nooit van mij had gehoord of iets over mij had gelezen, dan had je nooit contact met mij gezocht. Daarnaast wil je de coach leren kennen als persoon. Je wilt weten hoe de coach eruit ziet, waar die coach voor staat, en waarschijnlijk kijk je ook naar uitstraling en normen en waarden.
Ten tweede is het belangrijk dat de coach je ook aanspreekt, dat je de persoon (achter de coach) leuk vindt. Eigenlijk moet de persoon passen bij wie jij bent. Mensen houden van mensen die zijn zoals zij zelf zijn of zoals zij graag zouden willen zijn. We houden niet van mensen die (heel) anders zijn dan wij of zijn zoals wij nooit zouden willen zijn.
Ten derde is het belangrijk dat je de coach ook vertrouwt. Je moet vertrouwen hebben in de persoon. Neemt hij of zij je serieus? Kun je op hem of haar bouwen? Natuurlijk moet je ook vertrouwen hebben in de coach als expert. Heeft deze coach de juiste kennis en vaardigheden om jou te helpen met je worstelingen? Kan hij/zij jou leren wat je moet weten om je praktijk winstgevend te maken?

Deze 3 factoren noem ik de heilige marketing 3-eenheid.

  1. Kennen
  2. Leuk vinden
  3. Vertrouwen

Het zijn deze 3 factoren die er voor zorgen dat je echt verbinding creëert met jouw cliënten.  Als je op deze manier je marketing inzet dan kun je echt Klanten Werven Vanuit Verbinding
Het probleem bij de meeste vormen van marketing is dat ze dit niet bewerkstelligen. Ze zorgen er niet voor dat cliënten jou leren kennen, leuk vinden en vertrouwen. De meeste vormen van marketing zijn namelijk reclame; ‘schreeuwende’ berichten die met elkaar strijden om de aandacht van de consument.

Flyeren vanuit verbinding

Waarschijnlijk ben je wel bekend met het principe van een gratis weggever, toch? Een e-boek of een webinar of iets anders wat je kunt maken om mensen gratis kennis te laten maken met jouw dienst? 
Het idee daarvan is dat mensen zich inschrijven op je mailinglijst, want dan kun je contact met ze opnemen zodat ze je beter leren kennen. Hetzelfde principe geld voor je flyer. In plaats van dat je met je flyer reclame maakt voor je je diensten wil je met je flyer mensen inspireren. Je wilt je kennis en tips delen, zonder dat je je diensten verkoopt, en mensen een reden geven om zich in te schrijven op je mailinglijst. Dan kun je in gesprek met ze gaan en uiteindelijk je dienst verkopen. 


4 redenen waarom flyeren niet werkt:

1: Je bent onzichtbaar. 

We leven in een informatietijdperk en worden echt overspoeld door reclame. Om ons te beschermen, zorgen onze hersenen ervoor dat we niet alles wat we zien registreren. Uit recent onderzoek blijkt dat mensen soms wel 15 keer blootgesteld moeten worden aan dezelfde marketingboodschap willen ze besluiten het product te kopen. Vroeger was 2 of 3 keer genoeg. Dit betekent dat mensen jouw reclame boodschap waarschijnlijk niet eens zien. Zorg dus dat het ontwerp van je flyer opvallend is en dat je met je titel meteen de aandacht trekt! 

2: Je hebt geen doelgroep.

Omdat mensen dagelijks zo ontzettend veel informatie te verwerken krijgen, filteren ze dingen weg die niet belangrijk zijn. Als jij geen doelgroep hebt gekozen, richt jij je marketingboodschap niet specifiek op een bepaalde groep mensen. Gevolg is dat de meeste mensen jouw marketing (onbewust) zullen negeren. Zorg dus dat je weet wie jouw ideale klant is, waar je ze kunt vinden, en waar ze zich aangesproken door voelen. Dan kun je je flyer zo maken dat ze er door getriggerd worden en ‘m daadwerkelijk lezen.

3: Je geeft mensen geen reden om zich in te schrijven.

Als mensen alleen je flyer lezen maar verder geen stappen zetten om met jou in contact te komen dan is het geldverspilling. Je wilt natuurlijk dat ze naar je site gaan en zich inschrijven om op je mailinglijst te komen. Daar moet je ze wel een goede reden voor geven. Iedereen die zich inschrijft op je mailinglijst gaat er van uit dat ze je ‘nieuwsbrief’ ontvangen. Het kan zijn dat ze daar niet direct behoefte aan hebben. Zorg dus dat je mensen een goede reden geeft om hun mailadres achter te laten! 

4: Je hebt niet genoeg flyers verspreid

Als je gaat flyeren is het belangrijk dat je nadenkt over je conversie percentage. Ga er maar van uit dat niet iedereen je flyers leest, en dat niet iedereen die je flyer leest het interessant vindt. Het gaat om volume. Als je wilt dat flyeren succesvol is kan het zijn dat je een paarduizend flyers moet verspreiden, niet 50!
Je kunt het vergelijken met een Facebook bericht. Als je een bericht plaatst op je Facebook pagina dan zie je hoeveel mensen het bericht hebben gezien, toch? Misschien wel een paar honderd, of als je veel volgers hebt of je bericht promoot een paar duizend. Van al die mensen die je bericht zien, hoeveel koopt jouw dienst? Bijna niemand toch?! Hetzelfde werkt zo voor flyeren. Flyeren kan echt werken (als je het vanuit verbinding doet), maar je moet wel volume creëren!!


Ik ben erg benieuw naar jouw ervaring met flyeren. Heb je wel eens geflyerd? Hoeveel flyers heb je toen verspreid? Wat was de reactie daar op? Laar me dat weten in het commentaarveld hier onder.