Geen klanten? Jij bent niet de enige!

Geen klanten hebben, dat is de nachtmerrie van elke ondernemer. Toen ik zelf begon als therapeut had ik geen idee hoe ik cliënten kon aantrekken en het aantal pogingen dat ik waagde leverde mij geen nieuwe mensen op.
Ik was blijkbaar niet de enige: landelijk leeft 1 op de 6 ondernemers onder de armoedegrens. Als Internationaal Spiritueel Businesscoach ben ik de afgelopen jaren al met duizenden ondernemers in contact gekomen, veelal coaches en therapeuten, en meer dan 90% van hen heeft niet genoeg klanten om van te leven. Ze hebben een bijpaantje naast hun bedrijf, dat ze gebruiken om hun dure studies en bijscholingen van te betalen. Maar of je nou coach, therapeut of een andere ondernemer met passie bent, hoe pijnlijk is het als je een vak heb geleerd waar je honderden mensen mee kunt helpen, maar dat niet lukt, simpwelweg omdat jouw marketingstrategieën jou geen klanten opleveren?!

Wil je de reden weten waarom jouw marketing je geen klanten oplevert?

Ik neem aan dat je wel aan marketing doet, toch? Tenslotte kun je tegenwoordig een zee aan gratis marketingadvies vinden (dat je overigens wel vertelt wat je moet doen, maar niet hoe je het moet doen), en word je overspoeld met voorbeelden van andere hardwerkende ondernemers (die 1 op de 6 ondernemers die blijkbaar wel klanten aantrekken met hun strategieën). Waarschijnlijk heb je een website, gebruik je Facebook en verstuur je flyers. Maar…. als je dit leest dan levert die strategie jou waarschijnlijk niet voldoende klanten op om van te leven. Het is daarom belangrijk dat jij weet waar jij precies de mist in gaat met jouw strategie, en helaas…. dat kunnen heel veel plekken zijn……. Maar jij weet ook, als je een lekkeband hebt dan is het belangrijk dat je op zoek gaat naar het gaatje, en dat is precies wat we gaan doen, we gaan opzoek naar het gaatje (of de verschillende gaatjes) die er voor zorgen dat jij niet genoeg klanten hebt. Net als met banden plakken wordt het wel een beetje een technisch verhaal maar stay with me, want als je dit door hebt verandert het je leven!

Moet jij 15.000 mensen bereiken voordat je 1 nieuw cliënt hebt?

Waarschijnlijk wel! En dat is waar de meeste ondernemers zich op verkijken. Het niet zo dat iedere potentiële cliënt die in aanraking komt met jouw bedrijf ook meteen bij jou een dienst afneemt. Vaak moet je een aantal mensen spreken voordat er 1 persoon ‘JA’ zegt. We noemen dit je conversiegetal.

Conversie is het percentage van de hoeveelheid prospects die worden overtuigd de volgende stap te zetten.

Als er bijvoorbeeld 30 mensen interesse hebben getoond in jouw dienst, kan het zijn dat je uiteindelijk met 10 van hen een verkoopgesprek hebt. Van die 10 nemen er mogelijk 5 uiteindelijk bij jou een dienst af. Je conversie is dan 5/30x100 = 16.6%.
Dat betekent dus dat 16.6% van alle mensen die geintresseerd zijn uiteindelijk een dienst bij jou afnemen. 
Met een conversie van 16.6% moet je dus 6 geïntresseerde mensen hebben (100/16.6=6) voordat je 1 nieuwe cliënt krijgt! 

De grote vraag is echter: hoe krijg je nou 6 mensen die met jou over je dienst willen praten?  Daarvoor moet je jouw zichtbaarheid vergroten en zorgen dat meer mensen weten dat je bestaat. Ook daar komt conversie weer om de hoek kijken. Het is namelijk niet zo dat de 30 mensen die op jouw website komen ook direct interesse hebben in jouw dienst. Misschien moeten er wel 50 mensen jouw websiteteksten lezen voordat er 1 geïntresseerde is. Als je dat doorberekent dan heb je 300 website bezoekers nodig om 6 geintresseerden te krijgen waarvan er misschien 1 je dienst koopt. Natuurlijk is dit maar een voorbeeld en als jij precies wilt weten hoeveel websitebezoekers jij hebt dan heb je daar Google Analitics voor nodig. Google Analytics is gratis, dus zorg dat je het zo snel mogelijk installeert (of vraag even je website bouwer). 

Maar die websitebezoekers, die krijg je ook niet zomaar! Ook daar is weer conversie voor nodig. Als mensen via een Facebook bericht naar je website komen, dan klikken niet de eerste 300 mensen die je Facebook bericht zien direct op de link naar je website. Als we het gemiddelde doorklikpercentage van Facebookadvertenties naar websites moeten geloven dan moeten ten minste 50 mensen jouw bericht zien voordat 1 persoon de link klikt. In dit voorbeeld betekent het dat 15.000 (ja, vijftienduizend!) mensen je Facebookbericht moeten lezen voordat je 300 websitebezoekers hebt waarvan er 6 geïntresseerd zijn en er uiteindelijk 1 een dienst koopt. 

Je krijgt nu een beetje een idee waarom het zo belangrijk is om naar je conversie te kijken als wilt weten waarom je geen klanten hebt. Conversie is erg belangrijk en er zijn ongelooflijk veel conversie punten.
Elke keer als een potentiële klant besluit de volgende stap te nemen (of dat nou het klikken van de link op Facebook is, of daadwerkelijk het besluit om het product te kopen), is er een moment van conversie. Dat betekent dat er ongelooflijk veel verschillende momenten zijn waarop mensen kunnen afhaken. Dat betekent ook dat er ongelooflijk veel momenten zijn waarop jij de mist in kunt gaan met jouw marketingstrategie. Maar er is hoop 😉 Het betekend namelijk ook dat er ongelooflijk veel punten zijn die jij kunt verbeteren, en, een kleine verbetering op 1 conversie punt kan al grote gevolgen hebben. Een kleine aanpassing in een verkooptekst zorgde er bij mij voor dat ik mijn conversie van 10.8% naar 37.2% ging, meer dan 3 keer zo veel! Dus, vlug zelf aan de slag om te ontdekken waar jij winst kunt halen.

 

Zelf aan de slag

  • Werk voor jezelf uit wat de conversiepunten zijn voor jouw potentiële cliënten. Hoeveel stappen moeten ze zetten voordat ze uiteindelijk de stap nemen om te kopen? Zelf heb ik vaak meer dan 10 conversie punten voor mijn diensten. Op hoeveel kom jij er?
  • Meet wat jouw conversie % is op elk punt en kijk welke punten jij kunt verbeteren. Zelfs een kleine verbetering op 1 conversie punt kan al je hoeveelheid betalende klanten vergroten!
  • Schrijf je hier in voor de gratis online training Nieuwe Klanten Werven in 5 stapen. Hierin leer ik je de dé formule die jij kunt gebruiken om je conversie te vergroten en deel ik met jou mijn eigen marketingstrategie.

Nu wil ik graag van jou horen. Laat me in het commentaarvel hier onder weten..

  • Heb je ooit wel eens eerder over je conversie nagedacht?
  • Waar denk jij dat jouw grootste conversielek ligt (waar gaat het bij jou mis)?

Deel zo veel mogelijk detail als je maar kunt. Ik zal alle berichten persoonlijk lezen.