Waarom is time-management onmogelijk?

We hebben allemaal meer tijd nodig, maar kunnen onmogelijk meer tijd maken! En als ondernemer kom je altijd tijd tekort. Hoe is het mogelijk om in je eentje je therapeutische sessies te geven, je marketing uit te zetten, verkoopgesprekken te voeren, je administratie op orde te houden en daarnaast ook nog een leven te leiden met een partner, huishouden, kinderen, vrienden, huisdieren en familieleden die allemaal je aandacht willen terwijl je ook nog aan je gezondheid, mindset en spiritualiteit wilt werken, zodat je al deze ballen hoog kunt houden! Pffff! Dat is beslist niet eenvoudig! Iedereen heeft dezelfde hoeveelheid tijd en toch boekt niet iedereen dezelfde hoeveelheid resultaten. Wat is het verschil tussen mensen als Richard Branson, Tony Robbins, Oprah Winfrey en ‘normale’ mensen? Zij weten stuk voor stuk wat ze willen bereiken en ze weten hoe ze het gaan realiseren. Zij hebben een plan waarmee ze hun hele leven creëren!

 

Wat is belangrijk en wat is dringend?

Vragen zorgen ervoor dat je je focust. De grote vraag is echter, waar focus je je op? Het zou fijn zijn als we ons focussen op de dingen die het belangrijkst zijn in ons leven en die ons de meeste voldoening geven. Maar er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn. Als ik kijk naar mijn leven vind ik zowel mijn mentale als fysieke en spirituele gezondheid heel belangrijk. Daarnaast wil ik tijd besteden aan de relaties die ik heb met mijn gezin, mijn familie en mijn vrienden. Natuurlijk is het belangrijk om plezier te hebben en van vrije tijd te genieten. En mijn privéleven is niet compleet als het financiële plaatje niet klopt en ik stress heb, omdat ik mijn rekeningen niet kan betalen. Dat zijn al 11 dingen waar ik me op wil focussen in mijn persoonlijke leven en dan heb ik nog een bedrijf! Ook daar zijn relaties belangrijk met mijn team, de mensen waarmee ik samenwerk, mijn klanten en mijn prospects. Ik weet ook dat de wereld continu verandert en dat de producten en de diensten die ik aanbied van de hoogste kwaliteit zijn. Maar niemand heeft kennis van mijn diensten als ik niet aan marketing doe en natuurlijk moet ik ervoor zorgen dat geïnteresseerde mensen mijn diensten kopen! Ook voor mijn bedrijf heb ik financiële eisen en moet ik continu doelen stellen en plannen maken, zodat mijn team en ik weten waar we aan toe zijn en wat we moeten doen.

Waarschijnlijk heb jij net als ik veel dingen die je aandacht vragen en wel meer dan 1 punt waar je je op wilt focussen. En misschien lukt het je ook wel om die focus te hebben. Maar vaak is onze focus eenzijdig. We richten onze aandacht volledig op 1 project en vergeten onze andere aandachtspunten! Ik heb een tijd gehad waarin ik continu bezig was met het ontwikkelen van mijn diensten maar compleet mijn marketing vergat. Ik had een fantastisch jaarprogramma, maar geen klanten die het wilden kopen. En als ik me dan op marketing focuste, omdat er geen geld meer binnenkwam dan vergat ik voor mijn lichaam te zorgen en klaagde mijn partner constant dat ik geen tijd voor hem had.

Als dit iets is wat jij herkent zijn er twee dingen die je moet doen:

 

  1. Realiseer je dat jij zelf bepaalt waar je je aandacht op richt! Vaak hebben we het gevoel dat er bepaalde gebieden in ons leven zijn die onze aandacht vragen en dat geeft je de impressie dat je geen keuze hebt. Jij bepaalt wat je op welk moment belangrijk vindt.

 

  1. Verander je overtuigingen over wat dringend is en wat niet. Het is zo makkelijk om alles wat je aandacht vraagt als dringend te ervaren (dat is die dopamine die je aanstuurt) maar vaak doen we dingen die helemaal niet belangrijk zijn!

 

Om deze concepten voor het creëren van focus toe te kunnen passen, hebben genieën van voor mijn tijd een aantal aandachtspunten onderverdeeld in 4 verschillende dimensies:

 

1 De dimensie van afleiding: niet belangrijk en niet dringend (NB-ND)

De eerste dimensie is onze focus op de dingen die ons afleiden. Dit zijn dingen die niet belangrijk en ook niet dringend zijn. Dingen die we doen om ontspanning te ervaren en ‘even pauze te nemen’. Vaak gaan we naar deze dimensie als we veel op ons bord hebben en onmiddellijk behoefte hebben aan afleiding, zodat we niet hoeven te dealen met de dagelijkse rompslomp. Voorbeelden zijn: tv-kijken, de krant lezen, snoepen, drinken, noem maar op. Als je veel tijd in deze dimensie doorbrengt dan ben je waarschijnlijk niet erg gelukkig, maar heb je dat niet eens door omdat je jezelf continu afleidt, zodat je die gevoelens niet hoeft te ervaren.

 

2 De dimensie van waanzin: niet belangrijk maar wel dringend (NB-WD)

De tweede dimensie is het focussen op dingen die niet belangrijk zijn maar wel dringend. Dit wordt ook wel de dimensie van waanzin genoemd, omdat we in deze dimensie het waanbeeld hebben dat dingen die urgent zijn ook belangrijk zijn! Dit zijn bijvoorbeeld de dringende eisen van anderen (ook het reageren op e-mail, appjes en telefoontjes), het vlug naar huis gaan om je favoriete tv-show niet te missen, vergaderingen waar we naartoe moeten die niet belangrijk zijn. Mensen die veel tijd in deze dimensie doorbrengen hebben het vaak waanzinnig druk en ervaren veel stress, omdat er steeds meer op hun to-do-lijst komt.

 

3 De dimensie van noodzaak: wel belangrijk en wel dringend (WB-WD)

Als je een high-achiever bent dan besteed je waarschijnlijk veel tijd aan deze dimensie. De dimensie van noodzaak bestaat uit dingen die belangrijk en ook dringend zijn. Dit zijn dingen die jou helpen om dichter bij je doel te komen en die niet uitgesteld kunnen worden. Als je deze dingen doet, krijg je een gevoel van significantie. Je leven heeft betekenis en je voelt je belangrijk. Je besteedt veel tijd aan deze dimensie als je deadlines hebt, als er een crisis is, een belangrijk telefoontje of een probleem dat onmiddellijk opgelost moet worden, omdat het anders consequenties heeft op de lange termijn. Mensen die veel tijd doorbrengen in deze dimensie leven op adrenaline en cortisol, hebben het vaak druk, druk, druk en zijn daar trots op!

 

4 De dimensie van flow: wel belangrijk en niet dringend (WB-ND)

Flow is een mentale toestand waarin een persoon volledig opgaat in een activiteit, met een gemotiveerde en energieke focus. In een moment van flow zijn onze gedachten, verlangens en gevoelens in harmonie. Je bevindt je in de dimensie van flow als je dingen doet die ontzettend belangrijk zijn, maar niet urgent. Je kunt hierbij denken aan tijd doorbrengen met je vrienden, aan je gezondheid werken als je al gezond bent, aan je projecten werken lang voordat ze af moeten zijn. Als je het meeste van je tijd in deze dimensie doorbrengt voel je je gelukkig en voldaan. Dit is de dimensie van vervulling.

 

Voor de meeste mensen is het onmogelijk om veel tijd in de dimensie van flow door te brengen. Dat komt omdat ze hun leven niet plannen maar reactief zijn. Ze kijken niet vooruit en werken aan belangrijke dingen op het moment dat ze urgent zijn.

 

Zorg daarom dat je weet wat je wilt bereiken in je leven en focus je daarop voordat het iets urgents wordt!