Zorgen jouw doelen ervoor dat je geen klanten hebt?

Doelen stellen werkt niet! Wees eens eerlijk; hoeveel mensen ken jij die zijn begonnen aan iets en het nooit hebben afgemaakt of hebben bereikt? Op 1 januari begint 90% van de wereld fanatiek aan het bereiken van hun doelen voor het komend jaar om de dag of de week er na er weer mee te stoppen. En als je echt goed naar jezelf kijkt weet jij ook dat je vaak genoeg doelen hebt gesteld die je niet hebt behaald.

Zijn jou doelen zo groot dat ze je tegehouden?
“De nacht voordat je werd geboren droomde ik dat jij de wereld zou veranderen en ongelooflijk veel mensen zou helpen”, zei mij moeder tegen mij toen ik een jaar of 8 was. Ik ben gezegend met twee ouders die ongelooflijk veel van mij houden en geloven in mijn oneindige potentieel. Die droom van mijn moeder en het geloof van mijn ouders loopt als een rode draad door mijn leven. Ik voel en geloof dat het mijn levensmissie is om een positieve impact te hebben op deze wereld, om de wereld te veranderen en om veel mensen te helpen. Maar hoe? Het kan erg overweldigend zijn, zo’n grote droom.

Ken je dat?

– Dat je voelt dat je een doel hebt dat zo groot is, een doel dat zo belangrijk is, maar dat je niet waar je kunt beginnen om je doel waar te maken?
– Dat je gebrek aan een concreet stappenplan ervoor zorgt dat je niet in beweging komt en het steeds langer duurt voordat je in actie komt om je doel te bereiken?
– Dat je heel druk bezig bent met een heleboel zonder dat je echt strategisch dingen doet die ervoor zorgen dat je dichter bij je doel komt? 

Nou dan ga ik je helpen!! In dit artikel beschrijf ik precies op welke manier jij doelen kunt stellen die voor je werken en die er voor zorgen dat je resultaten gaat behalen (Nee! Ik ga het hier niet over de SMART-methode hebben want SMART doelen stellen werkt niet voor mij!). Waar ik het wel over ga hebben is het volgende.

Ik leg je uit:

– Wat het belangrijkste doel is dat je voor jezelf kunt stellen
– Hoe het komt dat de meeste mensen hun doelen niet behalen
– Wat de grootste denkfout is die je kunt maken in het stellen van je doelen
– Welke mindset er voor zorgt dat je je doelen niet bereikt
– Hoe je je focus verandert zodat je effectiever met je tijd omgaat
– En natuurlijk hoe jij stap voor stap doelen kunt stellen en kunt behalen!!

R

Hoe lang ben je met dit artikel bezig?

– 18 minuten als je alleen de tekst leest (Dit artikel heeft 4675 woorden)
– 16 minuten extra als je de meditatie doet om je visie te creëren
– 30 minuten extra als je de opdrachten uitvoert en je doelen gaat stellen
– 3 maanden als je gaat doen wat nodig is om je doelen te bereiken!

Hoe weet jij of je jouw doelen hebt behaald?

We zijn allemaal anders en worden gemotiveerd en geïnspireerd door uiteenlopende dingen. Het allerbelangrijkste resultaat dat je wilt behalen, is dat je geniet van wat je doet. Zorg dus dat jouw gevoel van blijdschap en enthousiasme een graadmeter is voor het behalen van succes, want alleen als het gevoel klopt, zul jij de juiste energie uitzenden en blijf je geïnspireerd om door te gaan. Het gaat niet om het einddoel, het gaat om de weg die je bewandelt om daar te komen. Als je voor jezelf concreet gaat maken welke resultaten je wilt bereiken, focus dan op het proces, op de ervaring die jij wilt hebben tijdens het creëren van die resultaten. We zijn allemaal continu bezig met ons hoofd en vergeten al snel wat echt belangrijk is: LEVEN! Je bent hier op aarde om te leven, om te genieten, om te houden van anderen, om ervaringen op te doen. Niemand anders kan jouw leven voor jou leiden (of lijden als je geen verantwoordelijkheid neemt!). Jij bent degene die jouw leven creëert. Jij bepaalt wat je denkt, hoe je je voelt en wat je doet. Kies er dus voor om het leven te creëren dat jij wilt en richt je op wat jou gelukkig maakt. Vraag jezelf dus niet af: hoe kan ik 100 klanten krijgen, maar, hoe kan ik intens genieten van mijn bedrijf?

10 redenen om je doelen concreet te maken

1. Pas als je precies weet wat je wilt, kun je gaan creëren.
2. Je motiveert jezelf om ergens naartoe te werken.
3. Je weet welke stappen je kunt zetten om je resultaten te bereiken.
4. Je kunt je strategie aanpassen als je merkt dat je niet de goede kant opgaat.
5. Je concentreert je op wat belangrijk is en werkt meer gefocust.
6. Concrete resultaten zorgen ervoor dat je kunt meten of je op de goede weg bent.
7. Focus op de ervaring in plaats van het eindresultaat voorkomt uitstelgedrag.
8. Concrete resultaten motiveren je als je het even niet meer ziet zitten. 9. Focus bespaart je geld en tijd omdat je doet wat belangrijk is.
10. Doordat je weet wat je wilt, kunnen anderen je makkelijker helpen.

Waarom lukt het niet om je doelen te behalen?

Een klant vroeg mij echter laatst: “Op mijn werk heb ik geleerd dat doelen stellen demotiverend is, hoe denk jij daarover?” Het is inderdaad waar dat veel mensen wat minder positieve ervaringen hebben met doelen stellen. Vooral als je een doel stelt en dat niet haalt, kan het erg demotiverend zijn. Vaak denken we dan: dat doel was te hoog gegrepen, maar niets is minder waar. Je kunt namelijk nooit een doel stellen dat te hoog is, hoe hoger hoe beter zou ik eigenlijk zeggen. Nee het doel is nooit te hoog, waar het fout gaat is de actie die wordt ondernomen om het doel te behalen. De meeste mensen onderschatten de hoeveelheid energie die nodig is om een bepaald resultaat te bereiken en ze onderschatten de hoeveelheid problemen die ze tegen kunnen komen op weg naar hun einddoel.

Je doelen zijn nooit groot genoeg!!

Omdat we altijd onderschatten wat er nodig is om onze doelen te bereiken is het juist beter om extreem hoge doelen te stellen, dan is de kans namelijk groter dat je resultaten behaalt waar je blij mee bent. Als je hogere doelen stelt, zul je de tijd en energie die nodig is om je doel te behalen namelijk anders inschatten waardoor het veel waarschijnlijker wordt dat je daadwerkelijk resultaten gaat behalen!

Het doel dat je stelt is nooit te hoog, waar het fout gaat is de actie die je onderneemt om het doel te behalen!

Grant Cardone, in zijn boek ‘The 10X Rule’, raadt dan ook aan je doel altijd met 10 te vermenigvuldigen. Hij raad ook aan om daarnaast de acties die je onderneemt en de dingen die je doet om dat doel te behalen nog eens met 10 te vermenigvuldigen.

Voorbeeld:
Stel je voor dat je een welvarend bedrijf wilt creëren waarmee je ongelooflijk veel impact hebt op de wereld. Stel je voor dat je voor dat bedrijf deze maand 5 nieuwe cliënten wilt krijgen. Dat doel, 5 nieuwe cliënten, zal door veel mensen geïnterpreteerd worden als een realistisch doel. Toch is de kans groot dat het je niet gaat lukken, juist omdat het een realistisch doel is en je onderschat wat de problemen zijn die je kunt tegenkomen en hoeveel tijd en energie het je gaat kosten om je doel te bereiken. Als we ditzelfde doel 10x-en (tienixen) en besluiten om voor 50 nieuwe cliënten te gaan, dan krijgen we opeens een heel ander plaatje. Waarschijnlijk weet jij ook wel dat je geen 50 nieuwe cliënten gaat krijgen door te flyeren of een advertentie te zetten in de krant. Je moet dus gaan nadenken over de obstakels die je tegen gaat komen, welke stappen je gaat zetten om dit doel te behalen en hoeveel tijd en energie er nodig is om dit doel te bereiken. En het mooie is, zelfs als je de 50 nieuwe cliënten uiteindelijk niet haalt, is de kans groot dat je méér nieuwe cliënten zult hebben dan wanneer je je had gefocust op het krijgen van 5 nieuwe cliënten. Natuurlijk, het kan demotiverend zijn om je doel niet te behalen, als je het niet behalen van je doel interpreteert als falen. Maar hoe jij dat ervaart is compleet afhankelijk van de betekenis die jij er aan geeft!

Je faalt nooit (tenzij jij daar zelf voor kiest)

Niets heeft namelijk betekenis behalve de betekenis die jij eraan geeft. Het is niet de gebeurtenis zelf die je van slag maakt, maar de manier waarop jij die gebeurtenis interpreteert. Als het jouw doel was om 50 nieuwe cliënten te halen deze maand en maar 11 mensen hebben zich ingeschreven kun jij je focussen op de 39 die dat niet hebben gedaan en ervoor kiezen om ontevreden de zijn, of je kunt je aandacht richten op de 11 die zich wel hebben ingeschreven en trots zijn op jezelf! Jij kiest of je faalt of succesvol bent!! Niets heeft betekenis behalve de betekenis die jij eraan geeft. Het is niet de gebeurtenis zelf die je van slag maakt maar de manier waarop jij die gebeurtenis interpreteert. Je kunt het werken aan je doel ook zien als een experiment waarop je feedback krijgt. Als het je deze maand niet is gelukt om 50 nieuwe cliënten te krijgen, kun je evalueren en kijken hoe je beter om had kunnen gaan met de obstakels en welke acties effectief of minder effectief waren.

De grootste denkfout: het lukt niet, dus ik kan het niet!
Feedback is fijn, want door feedback kun je leren en jezelf verder ontwikkelen. Kinderen weten dit intuïtief. Er is geen kind dat leerde lopen, dat de eerste valpartij interpreteerde als falen en dacht: lopen, dat kan ik niet, dat is niets voor mij. Zie je wel, ik wist het! Ik had het niet eens moeten proberen! Lopen is duidelijk te hoog gegrepen voor mij. Waarom vraag ik ook zoveel van mezelf. Goed is toch goed genoeg! Nee het is beter om te blijven kruipen. Er zijn tenslotte duizenden anderen die ook kruipen en daar gelukkig mee zijn!

Er is een moment waarop veel volwassenen op deze manier gaan denken. Ze verwachten dat iets nieuws meteen moet lukken en als het niet lukt, zien ze dat als een bevestiging van hun tekortkomingen. Om het gevoel van tekortkoming te vermijden, besluiten ze niet te veel van zichzelf te verwachten, dan kan er ook niets misgaan. Dit is het grootste gevaar voor ondernemers, want het ondernemerschap is een groot experiment waarop je continu feedback krijgt. Als jij echt een welvarend bedrijf wilt creëren waarmee je ongelooflijk veel impact hebt op de wereld dan zullen er ook dingen niet lukken. Heel logisch, want elk leerproces gaat volgens de volgende 4 stappen.

Het 4-staps leerproces

In het begin is het kruipende kind zich niet bewust van het feit dat er zoiets is als lopen. Het kind is dan onbewust onbekwaam. Op een gegeven moment realiseert het zich: hey, mijn broertje kan zich veel sneller voortbewegen dan ik! Het kind is dan bewust onbekwaam. Met vallen en opstaan (dat spreekwoord bestaat niet voor niets) leert het kind zich op twee benen voortbewegen. Het kind is bewust bekwaam. Tot er een leeftijd komt waarom het kind zonder nadenken loopt, en het zelfs lastig wordt om terug te gaan naar het oude patroon: kruipen.

1. Onbewust onbekwaam – je weet niet dat er iets is dat je niet kunt.
2. Bewust onbekwaam – je wordt je bewust dat er iets is dat je niet kunt.
3. Bewust bekwaam – je gebruikt feedback om van je fouten te leren.
4. Onbewust bekwaam – je nieuwe vaardigheid pas je onbewust en automatisch toe.

Zie het werken aan je doelen ook als een leerproces waarbij je feedback krijgt waar je van kunt leren. Ga er niet van uit dat je je doelen altijd zult behalen en ga er wel van uit dat je jezelf altijd kunt verbeteren, dat er altijd andere of betere manieren zijn om iets te bereiken.

Als je echt voor je doelen wilt gaan, is het belangrijk om je doelen te verbinden aan emoties, want, zoals je weet, zijn het onze emoties die ervoor zorgen dat we in beweging komen. Dit is precies waar de meeste mensen falen. De meeste doelen worden gesteld vanuit het hoofd, niet vanuit het gevoel. De meeste doelen missen het magische ingrediënt: het WAAROM. Pas als je echt weet waarom je je je doelen wilt bereiken kun je gaan creëren vanuit de juiste energie. Daarom doe ik tijdens mijn training Klanten Werven Vanuit Verbinding met mijn cliënten altijd een mediatie om in verbinding te komen met je levensmissie. Je kunt dan vanuit die energie je doelen gaan stellen en besluiten welke stappen je gaat nemen om je doelen waar te maken. Op een gegeven moment heb ik die mediatie opgenomen. Kijk de video hier onder om de meditatie te doen.

Vond je deze video waardevol? Like ons dan op YouTube! Je krijgt dan een update als ik een nieuwe video upload

Hoe houdt jouw mindset je tegen?

Vaak hebben we goede bedoelingen en doen we erg ons best om onze doelen te bereiken. Hoe kan het dan toch dat we falen, terwijl we er alles aan doen om succesvol te zijn? Er zijn drie redenen: Ten eerste: het resultaat dat je behaalt is een complexe combinatie van vaak onbewuste gevoelens, gedachten, overtuigingen en handelingen. Vaak zijn de meeste gedachten en overtuigingen die je hebt niet eens van jezelf, maar word je beïnvloed van buitenaf. Een leraar die zegt dat je iets niet kunt, een cultuur die vindt dat gewoon al gek genoeg is, een maatschappij die zegt dat het economische crisis is, je ouders, religie, de tijdsgeest, oorlogen, media beïnvloeden jouw (meestal onbewuste) gedachten, gevoelens en overtuigingen. Ten tweede: er is een groot verschil tussen je best doen en doen wat nodig is om je doel te bereiken. Mensen die hun best doen werken hard, en stoppen veel energie in het bereiken van hun doel: “Ik ga mijn best doen om een succesvolle praktijk op te zetten.” Als je zegt dat je je best gaat doen, zeg je eigenlijk dat je het gaat proberen. Je laat dus de kans bestaan dat je faalt. Als je vervolgens faalt, kun je dit toeschrijven aan omstandigheden van buitenaf. Jij hebt immers je best gedaan! Mensen die doen wat nodig is gaan veel verder dan hun best doen. Zij zetten alles op alles om hun doel te bereiken en zien het eindresultaat als hun eigen verantwoordelijkheid! 

– Zij volgen niet de kudde maar denken ‘out of the box’.
– Als ze niet weten hóe ze hun doel kunnen bereiken, zullen ze zich verder ontwikkelen tot ze dat wel weten.
– Ze zullen werken aan hun mindset totdat ze de juiste overtuigingen hebben.
– Zij herkennen hun ‘excuses’ en weten hoe ze hiermee om kunnen gaan.
– Zij zullen de kwaliteiten die ze nodig hebben verder ontwikkelen, zodat ze doelgerichter kunnen werken.
– Zij gaan uit hun comfortzone en doen dingen die ze eng vinden of die weerstand oproepen, omdat dit hen dichter bij het gewenste eindresultaat brengt.
– Zij zullen ook uitermate goed voor hun lichamelijke en geestelijke gezondheid zorgen, omdat een goede vitaliteit ervoor zorgt dat je effectiever kunt werken.
– ZIJ ZETTEN ALLES OP ALLES OM HUN DOELEN TE BEREIKEN. 

Ten derde: de meeste ondernemers weten niet wat ze willen! Ze hebben een vaag beeld of een gevoel maar dat is niet genoeg om een strategie uit te denken! Als je niet weet wat je wilt, kun je ook nooit meten of je het hebt bereikt, je kunt niet meten of je op de goede weg bent en je kunt niet bepalen of een andere strategie misschien handiger is. De meest ondernemers beginnen met wat ze willen doen, niet met wat ze willen bereiken. Ze creëren fantastische to-do-lijstjes die alleen maar groter worden. En volgens de wet van aantrekkingskracht klopt dat helemaal; als je kijkt naar het creatieprincipe dan zorgen je gedachten voor alles wat je creëert, en als je gedachten gefocust zijn op alles wat je nog moet doen is dat precies wat je krijgt: meer te doen! Het leven gaat niet om wat je moet doen, het leven draait om wie je bent en hoe je je wilt voelen!

De fout die de meeste ondernemers maken, is dat ze aan time-management doen, maar tijd kun je niet managen. Tijd vliegt of tijd gaat traag, maar wij hebben daar geen controle over. Het enige waar je controle over hebt, ben jij zelf!

Waarom is focus zo belangrijk?
Alles waar je energie aan geeft groeit. Er zijn altijd wel dingen in je leven waar je niet zo blij mee bent en als je je daarop focust, voel je je slecht. Er zijn ook altijd dingen in je leven waar je blij mee bent en als je je daarop focust, voel je je goed. Je focus bepaalt je gevoelens en je gevoelens bepalen vaak je acties. Focus is dus de basis van het hele creatieprincipe. Je krijgt altijd waar je je op focust. Als je je focust op alles wat er mis kan gaan dan zullen er dingen misgaan. Als je je focust op alles wat je wilt hebben dan zul je dat krijgen: willen en hebben! Als je je focust op alles waar jij blij van wordt dan zul je dat krijgen: blijdschap! Of jij je goed of gestrest voelt, heeft uiteindelijk niets te maken met wat er gebeurt in jouw leven of met de hoeveelheid to-do-zaken die jij op je lijst(je) hebt, het heeft alles te maken met jouw focus.

Waarom raken we afgeleid?

Focus klinkt goed, maar als het makkelijk was om je te focussen dan zou iedereen het kunnen. Dagelijks gebeuren er tientallen dingen die ons afleiden: je telefoon die gaat, e-mails die binnenkomen, de wasmachine die klaar is, kinderen die roepen, boodschappen die gedaan moeten worden. Als je jezelf er niet bewust toe zet om gefocust te werken dan is de kans groot dat je continu wordt afgeleid. En dat gebeurt! Gloria Mark is een expert op het gebied van focus en zij heeft tientallen onderzoeken gedaan naar het effect van afleiding. Zij kwam erachter dat de meeste mensen die kantoorwerk doen (administratie, blog schrijven, website aanpassen etc.) ongeveer elke 11 minuten afgeleid worden waarna het hen gemiddeld zo’n 25 minuten kost om weer aan het werk te gaan. Dat betekent dat je per 30 minuten maar 1/3 van de tijd effectief aan het werk bent. Maar het gaat nog verder: niet alleen zorgen de afleidingen voor een verminderde productiviteit en een verminderde focus, ze zorgen ook voor stress volgens Gloria. Wat zijn factoren die voor afleiding zorgen als je geen plan hebt om gefocust aan te werken? We kunnen deze onderverdelen in 3 categorieën: angst, plezier en eisen van anderen.

Afleiding nr 1: Angst

We vermijden alles dat ons pijn kan doen. En ik bedoel hierbij niet alleen fysieke pijn maar ook emotionele pijn. Het vermijden van pijn is heel logisch als we dit bezien vanuit het evolutionair perspectief. We leven tenslotte om ons voort te planten en zowel emotionele als fysieke pijn is een potentieel gevaar voor dit levensdoel. Als we bang zijn dat iets ons pijn kan doen dan focussen we ons daarop. Maar besef goed. Angst is altijd voor iets dat in de toekomst ligt, niet voor iets dat nu aan de orde is! Wat ons pijn doet, kan een probleem in onze relatie zijn, de pijn van afwijzing, of angst om niet goed genoeg te zijn.

Afleiding nr 2: Onmiddelijke bevrediging

Zeker als je een leven leidt dat veeleisend en stressvol is, is het makkelijk om je af te laten leiden door dingen die je een onmiddellijk gevoel van bevrediging geven. Uit hersenscans blijkt dat elektronische meldingen (zoals het bliepje van je telefoon) voor een onmiddellijke afscheiding van dopamine zorgen. Dopamine is een motiverende neurotransmitter die ons stimuleert om actie te ondernemen. Als we in de actie gaan, wordt er endorfine vrijgemaakt wat voor een gevoel van bevrediging zorgt. Deze neurologische reactie dwingt ons als het ware te reageren op een binnenkomend mailtje om bevrediging te ervaren. We hebben allemaal weleens een moment gehad dat we eigenlijk aan een groot project moesten werken, maar dat het idee van dat project alleen al voor anticipatieangst zorgde, en dat je voordat je begon, echt eerst nog even je bureau moest opruimen of de was moest ophangen. Het voltooien van kleine taken resulteert namelijk in een goed gevoel over jezelf. Kijk hoe schoon mijn werkplek is: nu kan ik echt aan dat project werken. Maar voordat je het weet, besteed je 1/3 van je tijd aan het opruimen van je werkplek terwijl je die tijd beter aan je project had kunnen besteden.

Afleiding nr 3: De eisen van anderen

Helaas ben je niet alleen op de wereld en word je continu blootgesteld aan de vragen en eisen van anderen. Dit is eigenlijk een vorm van pijn vermijden want we willen anderen niet teleurstellen. Het ‘knuffelhormoon’ oxytocine stimuleert ons om conflicten te vermijden en anderen gelukkig te maken (dit is trouwens veel sterker bij vrouwen dan bij mannen). Dit kan ervoor zorgen dat we continu bezig zijn anderen een plezier te doen terwijl onze to-do-lijst alleen maar groter wordt!

Hoe wordt je focus bepaald?

Je focus wordt bepaald door de vragen die jij stelt! Elke coach weet dat het stellen van vragen de krachtigste manier is om mensen inzicht te geven. Je brein is als een automatisch antwoordapparaat: als je een vraag stelt dan produceert het automatisch een antwoord. Wat zou er gebeuren als je jezelf continu afvraagt: wat moet ik nog doen? Dan produceert je brein een lijst met van alles en nog wat dat je nog moet doen. Het maakt niet uit hoe belangrijk of triviaal die items zijn. Vraag en je zult ontvangen! Als je aan jezelf vraagt: waarom lukt mij dit niet? Dan produceert je brein een lijst met redenen waarom het jou niet lukt!! Als je jezelf afvraagt: hoe kan ik ervoor zorgen dat al mijn cliënten fans worden die naar mij doorverwijzen? Dan komt je brein met hele andere antwoorden! Als je jezelf betere vragen stelt dan komt je brein met betere antwoorden en automatisch met betere resultaten. Wees je dus bewust van de vragen die jij jezelf stelt anders kan het zijn dat je continu focust op dingen die je niet wilt doen.

R

Heb jij altijd tijd te kort?

In dit artikel over time-management leg ik je uit waar dat door komt en wat je er aan kunt doen!

Doelen stellen in 5 stappen

Ok, je weet nu…
– Wat het belangrijkste doel is dat je voor jezelf kunt stellen

– Hoe het komt dat de meeste mensen hun doelen niet behalen
– Wat de grootste denkfout is die je kunt maken in het stellen van je doelen
– Welke mindset er voor zorgt dat je je doelen niet bereikt
– Hoe je je focus verandert zodat je effectiever met je tijd omgaat

Daarom is het nu tijd om je doelen te gaan stellen.

1 – Weet wat je wilt, waarom je het wilt en wanneer je het wilt

Voordat we beginnen met het concreet maken van je doelen is het belangrijk dat je weet wat je wilt bereiken en waarom..

Werk je visie zo helder en concreet mogelijk uit. Je kunt hiervoor deze meditatie gebruiken. Maak er desnoods een visionboard van. Zorg dat je voor jezelf een helder beeld hebt van wat je over 10 jaar wilt bereiken. 10 jaar vanaf nu,

– wie zou je dan willen zijn?
– hoe zou je dan willen denken over jezelf?
– hoe zou je je dan willen voelen?
– wat wil je dan precies bereikt hebben?
– hoe kun je meten dat je het hebt bereikt?

Besluit daarna wat het is dat jij het komende jaar wilt bereiken met jouw bedrijf. Een jaar vanaf nu,

– wie zou je dan willen zijn?
– hoe zou je dan willen denken over jezelf?
– hoe zou je je dan willen voelen?
– wat wil je dan precies en meetbaar bereikt hebben?
– wat zou het voor je betekenen als je dit doel NIET behaald?
– wat zou het voor je betekenen als je dit doel WEL behaald?

Besluit daarna wat het is dat jij de komende 3 maanden wilt bereiken met jouw bedrijf zodat jij dichter bij je doel voor het komende jaar kunt komen? 3 maanden vanaf nu,

– wie zou je dan willen zijn?
– hoe zou je dan willen denken over jezelf?
– hoe zou je je dan willen voelen?
– wat wil je dan precies en meetbaar bereikt hebben?
– wat zou het voor je betekenen als je dit doel NIET behaald?
– wat zou het voor je betekenen als je dit doel WEL behaald?

Besluit nu wat het is dat jij de komende maand wilt bereiken met jouw bedrijf zodat jij dichter bij je doel voor het komende jaar kunt komen? over 1 maand,

– wie zou je dan willen zijn?
– hoe zou je dan willen denken over jezelf?
– hoe zou je je dan willen voelen?
– wat wil je dan precies en meetbaar bereikt hebben?
– wat zou het voor je betekenen als je dit doel NIET behaald?
– wat zou het voor je betekenen als je dit doel WEL behaald?

 

2 – 10x je resultaten!

Zoals ik eerder heb uitgelegd behalen de meeste mensen hun doelen niet omdat ze onderschatten hoeveel tijd en energie het kost om ze te bereiken. Voordat we gaan kijken wat er nodig is om je doelen waar te maken moeten we daarom je resultaten 10x-en. Je krijgt dan een veel beter beeld van wat er nodig is om je doelen te bereiken.

– wat wil je dan precies bereikt hebben over een maand? (b.v. 5 nieuwe klanten)
– als je het doel 10x zo groot maakt, wat is het dan dat je wilt bereiken? (b.v. 50 nieuwe klanten)

3 – Besluit wat er nodig is om je doelen te bereiken

Nu je concreet weet wat je wilt bereiken is het tijd om te besluiten wat er nodig is om je doelen te behalen. Focus je daarmee vooral op de komende maand. Na 30 dagen kun je evalueren of je op het juiste pad bent en kijken wat er nodig is om je doelen voor de maand daarna te behalen. Er zijn ongelooflijk veel verschillende dingen die je kunt doen om je doelen te behalen. Als het je doel is om nieuwe klanten te werven kan ik je zo 30 verschillende tactieken vertellen die je kunt toepassen om dat voor elkaar te krijgen. Tijdens het No Cure No Pay programma van de training Klanten Werven Vanuit Verbinding doe ik dat ook, maar ik leer mijn cliënten dan ook dat het niet mogelijk is om al die 30 dingen toe te passen! Vaak is het voldoende om je op een aantal dingen te richten. Dan houd je het overzicht en kun je gefocust werken. Hoe besluit je nou waar je je op moet focussen? Dat doe je als volgt:

– stel je voor dat er absoluut maar 1 ding zou zijn dat jij de komende maand kunt doen om je 10x doel te bereiken, maar 1 ding en helemaal niets anders, wat zou dat dan zijn? Dat is prioriteit nr 1.

– stel je voor dat er absoluut maar 2 dingen zou zijn dat jij de komende maand kunt doen om je 10x doel te bereiken, maar 2 dingen en helemaal niets anders, wat zou dan het tweede ding zijn dat je gaat doen? Dat is prioriteit nr 2. 

– stel je voor dat er absoluut maar 3 dingen zou zijn dat jij de komende maand kunt doen om je 10x doel te bereiken, maar 3 dingen en helemaal niets anders, wat zou dan het derde ding zijn dat je gaat doen? Dat is prioriteit nr 3.

Doe stap 3 niet alleen voor de komende maand maar ook aan het begin van je week en het begin van je dag, zodat je weet wat je vandaag en deze week kunt doen om je 10x doel te bereiken. Het idee van time management is simple. Doe het allerbelangrijkste eerst en doe niets anders. Laat je focus niet afleiden door de 3 punten die ik hier heb beschreven en richt je compleet op je 3 prioriteiten. Als je dat doet kan ik je beloven dat jij waanzinnige resultaten gaat behalen de komende maand! 

Als laatste….

Ik ben uren bezig geweest met het schrijven van deze tekst. Het is mijn doel geweest om dit echt waardevol voor jou te maken en te zorgen dat je echt een strategie hebt om nu concreet je doelen te stellen en stappen te zetten om ze uit te voeren.
Vond je dit artikel waardevol? Laat anderen er dan van profiteren door deze blog met de social media knoppen te delen.
En verder, ik ben benieuwd: wat is jouw doel voor de komende maand en waarom is het belangrijk voor je om dat te bereiken? Deel jouw doel met mij in het commentaarveld hier onder! 

Veel succes met het werven van klanten en onthoud….

Jij creëert jouw leven!